Olen Arabiemiraateissa asuva kestävyysurheilija, jolle omien rajojen hakeminen ja niiden testaaminen on elämän punainen lanka. Juoksu on yksi ehdottomasti tärkein niistä.

Intohimona on myös korkeiden vuorten kiipeäminen ja tähän mennessä olen kiivennyt katsomaan maailmaa mm. Mt.Everestin, Lhotsen ja Manaslun huipulta.


torstai 16. lokakuuta 2014

Iten, Home of champions

Täällä 2400m korkeudessa edessä 3 viikon tiukka puristus, juoksijoiden paratiisissä.

Ekassa blogipäivityksessä täältä Itenistä ajattelin kertoa harjoitusleirin ravinnosta. Useasti ruokavaliosta tulee kysymyksiä kun on kyse urheilijasta. "Voikotko syödä tätä, millaista ruokaa syöt, kuinka paljon ja useasti syöt jne."

Perussääntönä pidän ruoan monipuolisuutta ja säännöllisyyttä. Ei sen kummenpaa. Toki harjoitusleirillä tulee erityisesti kiinnittää huomiota energian riittävyyteen koska kulutus on kovempaa kuin normaalisti.

Tässä esimerkki päivän aterioista ja ruokailun rytmityksestä.

Päivän eka treeni klo.6.00.
Jos treeninä on pitkäkestoinen eli yli 60min niin silloin syön energia patukan ja nautin nestettä ennen harjoitusta. Pitkillä lenkeillä kannan myös mukana urheilujuomaa mihin lisään bcaa:ta tai energia geelejä + vettä.




Aamiainen klo.7.30-9.00 välillä.
Kaurapuuroa johon sekoitan paahdettu pellava + mustikka rouhetta, Chia seedjä ja hunajaa.
1 kananmuna + pala leipää höystettynä maapähkinävoilla.
Banaani
Lasi beroccaa
2 mukia kahvia. Kenialainen kahvi on aamiaisen kohokohta!


Päivän toinen treeni alkaa klo.10.00.

Tokan harjoituksen jälkeen nautin palautusjuoman. Reco2:sta.

                                   Lounas klo.12.30


Iso kulho keittoa
Salaattia + leipää
Välillä vaihdan keiton esim.pastaan tai riisiin joka on höystetty kasviksilla tai pavuilla. Varsinkin silloin jos on nälän tunne.

Lounaan jälkeen on päivälevon aika. Palautumisen aikaa...

Iltapäivä tee klo.15.30.
Muki Chaita (eli maitoteetä) tai kahvia + pala leipää.


Iltapäivällä n. 17-18.00 on vuorossa uinti tai lihaskuntoa tai lihashuoltoa (venyttelyä tai hieronta) riippuen aamun harjoituksista.
Iltapäivän harjoittelun jälkeen nautin proteini patukan. Nami :)

Illallinen klo.19.00. Ruoan sisältö vaihtelee päivittäin.
Tänään meillä illallisella oli
Ugalia (maissista valmistettua paikallista herkkua)
Pinaattia
Chapatti leipää
Lihakastiketta


Eli näillä eväillä Itenissä!



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti